Thursday, November 7, 2019

Metoda de audit Workwell - Securitate și Sănătate în Muncă


Auditul securitӑţii şi sӑnӑtӑţii în muncӑ se constituie într-o verigă esențială în lanțul activităților curente, specifice, pentru realizarea/implementarea și urmărirea conformării la cerinţelor securitӑţii şi sӑnӑtӑţii în muncӑ la nivelul societății și a fiecarui loc de muncă/post de lucru.
Pentru realizarea scopului propus auditul SSM trebuie să fie o activitate sistematică, independentă şi documentată pentru obţinerea și evalurea dovezilor necesare, specifice, cu scopul stabilirii conformării la criteriile auditului.
În funcţie de obiectul lor, auditurile SSM sunt clasificate în:
                                              Audituri ale sistemului de management al SSM: 
- audit de pre-evaluare;
- audit de certificare;
- audit de supraveghere.
                                              Audituri de conformitate cu prevederile legislaţiei:
- audituri privind conformitatea locurilor de muncӑ;
- audit privind conformitatea ansamblului organizaţiei;
- audit privind conformitatea proceselor tehnologice şi a echipamentelor tehnice cu cerințele prevӑzute în legislaţie;
- audit privind conformitatea produselor.
                                                Audit intern
                                                Audit extern
- de secundӑ parte;
- de terţӑ parte;
                                                Auditul SSM pe domenii
- auditul orizontal;
- auditul vertical;
- auditul aleator.
Dupӑ sistemul de notare utilizat, auditurile pot face o evaluare calitativӑ sau o evaluare cantitativӑ. 
Dovezile auditului cuprind informaţiile iniţiale:
  • examinarea documentelor specifice;
  • examinarea situațiilor reale existente;
  • rapoartele finale realizate de auditori. 

Criteriile auditului
  • prevederi legale;
  • standarde, regulamente;
  • cerinţelor specifice interne/ externe organizaţiei.

Rezultatele auditului duc la identificarea punctelor slabe, posibilitatea creşterea eficienţei activitӑţilor preventive, și nu în ultimul rînd creşterea nivelului de încredere a partenerilor față de capabilitatea respectivei compani.

Metoda de audit Workwell este o metodӑ de audit extern.

Utilzarea metodei presupune analiza câtorva segmente de activitate din cadrul unei societăți comerciale precum și a înregistrărilor specifice și are ca scop determinarea conformității cu cerințele legale prin evaluarea managementului SSM al societății:
  • Politica în domeniul SSM;
  • Definirea responsabilităţilor în domeniul SSM;
  • Popularizarea materialelor de informare de SSM;
  • Regulile şi procedurile de SSM;
  • CSSM și/sau reprezentantul/ţii SSM;
  • Instruirea în domeniul SSM;
  • Primul ajutor;
  • Controalele interne/externe de SSM;
  • Mentenanța echipamentelor de muncă;
  • Accidentele de muncă/evenimente/incidente ;
  • Plan de prevenire/protecție - organizare/evaluare;
  • Politica de personal încadrare/reîncadrea în muncă.

Pentru fiecare indicator este realizată lista de verificare în care sunt precizate: 
- explicaţii suplimentare privind capitolul verificat; 
- scopul urmӑrit, care poate fi de ordin raţional (inducerea unei aptitudini, acţiuni, comportament etc.cu efecte benefice asupra SSM la nivelul firmei) sau de ordin legal (conformarea cu anumite cerinţe legislative); 
- punctajul maxim ce poate fi acordat capitolului analizat; 
- modalitӑţile de verificare: analiza documentelor (D), interviuri (I) şi observaţii directe (O)
Analiza documentelor (D) verificӑ şi unde este cazul ataşeazӑ documentaţiei auditului copii dupӑ aceste documente. Angajatorul pune la dispoziţia auditorului documentaţia solicitatӑ de acesta: declaraţii scrise privind politica SSM, reguli şi proceduri de lucru, descrieri ale sarcinilor de muncӑ, rapoarte de inspecţie internӑ, procese verbale ale şedinţelor CSSM etc.. 
La interviuri (I) auditorul poartӑ discuţii cu reprezentanţii conducerii şi ai angajaţilor. și are ca scop  verificarea nivelului de implementare al programului în domeniul SSM, cunoaşterea şi înţelegerea acestuia de cӑtre toţi angajaţii. 
Prin observare directӑ (O) auditorul constată aspecte concrete privind securitatea şi sӑnӑtatea în muncӑ: 
- desfӑşurarea procesului de producţie;
- sarcinile de muncӑ;
- funcţionarea echipamentelor tehnice;
- utilizarea echipamentului individual de protecţie şi a echipamentului de lucru;
- curӑţenia la locurile de muncӑ etc..
Metoda de audit Workwell
1. Declaraţia de politică în domeniul SSM                        Punctaj total al secţiunii = 40
                 Element                  Explicaţii                                    Scop                                     Punctaj
1.1 Declaraţia de politică în domeniul SSM a angajatorului trebuie să cuprindă/să fie:
Da
Nu
Verif.
a
Angajamentul conducerii
§ Angajamentul pentru prevenirea accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale.
Raţional:
§ Demonstrarea asumării de către angajator a rolului de lider în încercarea de eliminare a accidentelor de muncă şi bolilor profesionale.
5
0
D
b
Responsabilităţile conducerii
§ Responsabilitatea de implementare şi menţinere a condiţiilor de SSM.
Raţional:
§ Confirmarea acceptării de către angajator a responsabilităţii sale în prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
5
0
D
c
Responsabilităţile conducătorilor locurilor de muncă
§ Responsabilitatea de asigurare a condiţiilor de SSM în aria pe care o coordonează.
Raţional:
§ Susţinerea cerinţei angajatorului conform căreia toţi angajaţii sunt responsabili de eliminarea accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale.
5
0
D
d
Responsabilităţile angajaţilor
§ Responsabilitatea de a lucra în condiţii de securitate, respectând legislaţia şi procedurile de securitate interne.
Raţional:
§ Confirmarea cerinţei angajatorului ca salariaţii să participe activ la atingerea obiectivului de eliminare a accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale.
5
0
D
e
Data
§ Copia afişată trebuie să fie datată şi nu mai veche de 12 luni
Raţional:
§ Exprimarea dorinţei angajatorului de a menţine iniţiativele în domeniul SSM.
5
0
D/O
f
Semnătura
§ Copia afişată trebuie să fie semnată de managerul general (sau de Comitetul de securitate şi sănătate în muncă).
Raţional:
§ Semnătura managerului demonstrează angajamentul său pentru securitatea şi sănătatea la locurile de muncă.
§ Semnătura unui reprezentant al angajaţilor poate implica recunoaşterea spiritului de echipă în asigurarea SSM la locurile de muncă.
5
0
D/O
g
Afişată
§ Afişarea într-un loc cu circulaţie intensă (intrarea angajaţilor, avizier etc.)
§ Acesibilitate pentru toţi angajaţii
Raţional:
§ Sublinierea dorinţei angajatorului de a dezvolta şi menţine o cultură de SSM;
Legal:
§ Afişarea într-un loc vizibil la locul de muncă a unei copii a politicii de SSM. Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, secţiunea 25(2)(k)
10
0
O
Se consideră că firma auditată a obţinut un rezultat satisfăcător dacă nivelul de conformitate este de cel puţin 75%.

No comments:

Post a Comment