Tuesday, November 19, 2019

Autoevaluare a Securității și Sănătății în Muncă

Acest sistem de autoevaluare a securităţii și sănătății în muncă este destinat întreprinderilor mici şi mijlocii. Autoevaluarea poate fi făcută de personal intern din aceste societăți și care nu are neapărat o pregatire deosebită în domeniul SSM.
Evaluarea obţinută se raportează la momentul când a fost realizată, reprezentând o imagine de moment a securităţii în muncă din societatea în cauză.
Sistemul de autoevaluare se bazează pe 119 întrebări care acoperă majoritatea aspectelor legate de securitatea şi sănătatea în muncă.
În funcție de dimensiunile ansamblui, pentru concentrări economice mai mari, este nevoie de împărțirea în subdiviziuni ce se vor analiza individual, pentru a evita trunchierea rezultatelor.
În practică modalitatea de realizare a evaluării urmează patru etape.
1. Răspunsul la cele 119 întrebări deschise. Răspunsurile contribuie la identificarea riscurile existente în cazul analizat. Fiecare întrebare presupune o evaluare (acordarea unui punctaj) ţinând seama de situaţia reală din companie, pe o scală de la 0 la 5. Pentru întrebări neaplicabile, după caz, se acorda NA. Deoarece o serie de întrebări (din cele 119) pot fi completate cu câteva întrebări auxiliare pentru acestea se acceptă ca răspuns doar: Da / Nu.
2. Evaluările pentru fiecare din întrebările principale ale sistemului de autoevaluare vor fi  centralizate.
3. Valorile astfel obținute vor fi comparate cu valorile standard.
4. Sistemul permite o evaluare calitativă, prin tabele SWOT «Puncte tari – Puncte slabe», şi o evaluare cantitativă, pe cele patru componente ale sistemului de muncă: Lucrător, Sarcina de muncă, Mediul de muncă şi Mijlocul de muncă.

Evaluarea calitativă

Valoarea identificată în situația analizată pentru o anumită întrebare (în plaja 0 – 5) va fi notată pe scala corespunzătoare; dacă această valoare este în dreapta liniei duble specifice, atunci situația/problema punctuală este considerată ca un «punct tare». În alte condiții situația este considerată ca un «punct slab» şi impune luarea unor măsuri de înlăturare a neconformităților. Rezultatele astfel obținute completează analiza SWOT.

Evaluarea cantitativă se efectuează pe componente prin întrebări specifice:

Operator uman
 1          3          10        12        14        20        34        41        46        67        76
77        84        85        86        89        92        97        101      102      105      109
110      114      115      116      117      119
 Total = 28 de întrebări
 Mijloace de muncă
 6          8          9          22        29        30        33        38        40        45        48
49        50        59        60        61        62        69        71        72        73        74
78        79        80        81        91        96        103      106      112
 Total = 31 de întrebări
 Sarcină de muncă
 2          5          6          7          8          9          19        21        23        24        25
26        27        28        31        32        35        36        39        47        52        58
63        64        65        66        68        70        75        82        83        90        93
94        98        99        100      104      107      108      111      113      118
 Total = 43 de întrebări
 Mediul de muncă
 37        42        43        44        51        53        54        55        56        57        87
88        95
 Total = 13 întrebări
             Se va obține un puncta care se va analiza prin insumare. Se vor genera următoarele rezultate
  • Scor între 75 – 100: Foarte bine. Anumite aspecte mai pot fi totuşi îmbunătăţite. Menţineţi‑vă pe acest drum.
  • Scor între 50 – 75: Mediu. Trebuie să acordaţi mai multă atenţie acestei componente.
  • Scor între 25 – 50: Situaţie critică. Trebuie să aduceţi îmbunătăţiri acestei teme cât mai curând posibil.
  • Scor sub 25: Este timpul să acţionaţi. Aveţi foarte multe lucruri de făcut pentru a îmbunătăţi situaţia.

No comments:

Post a Comment